Matti Salminen: Pentti Haanpään
tarina. Into 2013. 305 s.
Pentti Haanpää on monien tarinoiden,
anekdoottien ja myyttien mies. Useat Haanpään arvon oivaltaneet
ovat hänestä mainiosti kirjoittaneet Veijo Merestä Aarne
Kinnuseen. Pelkistetyimmin hänestä on kirjoittanut Erno Paasilinna
esseessään Yksinäisyys (1982). Tapansa mukaan Paasilinna siinä
vastustamattomasti vyöryttää lukijalle Haanpään rujon nerouden
sellaisella voimalla, että sanojen takana täytyy olla
omakohtaisuutta. Paasilinna samaistuu kohteeseensa niin, että on
kuin kerrottaisiinkin Paasilinnasta. Ja miksei näin olisi? Olihan
Erno Paasilinnalla ja Pentti Haanpäällä paljon yhteistä, vaikka
olivatkin eri aikakausien lapsia.
Mieleen tulee, miksei Paasilinna
kirjoittanut Haanpään kattavaa elämäkertaa. Tilaus siihen olisi
pitänyt olla. Ehkäpä Paasilinnan esteeksi nousi Vesa Karosen
kaikin tavoin mallikas työ Pentti Haanpään elämä (SKS 1985).
Siinä Haanpään elämänvaiheet huolellisesti nivotaan hänen
kirjalliseen tuotantoonsa. Karosen työ on hienoa ja toimivaa
kirjallisuudentutkimusta.
Varmaankin Karosen kirjasta johtuen
Matti Salmisen elämäkertateos Pentti Haanpäästä on otsikoitu:
Pentti Haanpään tarina. Karosen tasolle teos ei yllä, mutta
Haanpään elämänvaiheiden selvittäjänä ja ajankohtaistajana
Salmisen kirja on kiinnostavaa luettavaa.
Salminen on tarkasti selvittänyt
Haanpään laajamittaisen julkaisuhistorian eri lehdissä. Hän nivoo
yhteen Haanpää -tutkimusta ja tietoutta. Hän selvittää, missä
nyt mennään, mitä tiedetään. Kaiken lisäksi Salminen hauskalla
tavalla kertoo löydöistään ja oivalluksistaan. On kiintoisaa
lukea esimerkiksi Haanpään Alli-puolisosta. Tämä lähetti
miehelleen rintamalle Adolf Hitlerin Taisteluni -teoksen ja kannusti miestään
tulevaan Suur-Suomeen. Avioliitosta syntyi tytär. Ristiäisiin
Pentti ei mennyt, vaan lähti hankkimaan pensaa tupakansytyttimeensä.
Ei Haanpää koskaan mennyt kenenkään hautajaisiinkaan. Haanpään
kuoleman Salminen selvittää perusteellisesti. Kyseessähän oli
hukkuminen vahvassa humalatilassa.
Salminen ei yritäkään olla
kirjallisuudentutkija. Se on useimmiten lukijalle varmaankin etu.
Toisinaan reipas ja kunnioitettava harrastelija-asenne johtaa vähän
löysään jutusteluun kuvatessaan esimerkiksi seikkaperäisesti
lähteitään ja tutkimuskokemuksiaan. Salminen kertoo olevansa
kansantaloustieteilijä. Olisin suonut, että hän alan miehenä
meille maallikoille esimerkiksi olisi muuntanut Haanpään
kirjoituspalkkiotasoa nykyaikaan.
Salminen on ollut tekemisissä valtavan
aineiston kanssa. Kirjasta kuitenkin näkyy, että lähteet eivät
kuitenkaan vie, vaan Salmisen aito innostus Haanpään tuotantoon ja
halu murtaa Haanpään elämään liittyviä myyttejä.
Hanakasti Salmine murskaa esimerkiksi
yksinäisyys -myytin, jonka varaan Paasilinna hienon esseensä
rakentaa. Ja totta, olihan Haanpää esimerkiksi sodan jälkeen
jatkuvasti tekemisissä silloisen median ja julkisuuden kanssa.
Hänellä oli perhe ja lähisukulaisia ympärillään. Hänellä oli
Helsingissäkin ystäviä kuten Arvo Turtiainen.
Erinomainen on Salmisen oivallus siitä,
että Haanpää viiden vuoden rintamamiehenä oli yksi monista
hoitamattoman sotatraumojen uhreista. Tällaisiahan ihmisiä
sodanjälkeinen Suomi pursui.
Salmisen kirjan ehdoton konna on
kirjallisuudentutkija Eino Kauppinen, joka esimerkiksi kustantajan
edustajana ja Haanpään jäämistön kaappaajana ei tehnyt oikeutta
Haanpäälle. Oman oikeistolaisen ideologiansa mukaisesti hän teki
vääryyttä Haanpäälle, joka oli yleisvasemmistolainen. Yrittipä
Kauppinen verrata Haanpäätä Mannerheimiinkin, mikä on hävytöntä
kaikkien kannalta.
Haanpään vasemmistolaisuuden lajista
on kiistelty. Salminen yrittää ympätä hänestä ihmiskasvoisen
sosialismin edustajaa, mitä pidän anakronismina, vaikka onkin
sympaattista ottaen huomioon sen, että antistalinistinen vasemmisto
on Suomessa ollut olemattoman pieni. Luonnehdinta on sikäli oikea,
että mikään oikeaoppinen kommunisti Haanpää ei ollut. Siitä
antaa auktorisoidun todistuksen vallankumousteoreetikko ja Terijoen
hallituksen ministeri Tuure Lehén, joka ystävystyi Haanpään
kanssa. Ei Haanpää hänen mielestään kommunisti ollut.
Haanpään poliittisiin näkemyksiin
ottavat huolellisemmin kantaa Haanpään kirjekokoelmat toimittaneet
Vesa Karonen ja Esa Viirret (Otava 2005). Haanpää avusti ja oli
ideologisesti lähellä Kirjallisuuslehteä ja Erkki Valan
Tulenkantajat -lehteä. Lehtien taustalla oli suomalaisia
vasemmistolaisia, jotka kyllä hanakasti arvostelivat Italian ja
Saksan oikeistoradikalismia ja fasismia, mutta pieniä poikkeuksia
(Raoul Palmgren) lukuun ottamatta vaikenivat Stalinin terrorista.
Karonen ja Viirret huomauttavat, että siten lehdet ”uhrasivat
älyllisen rehellisyyden poliittiselle taktiikalle”. Haanpää
kirjailijana itse asetti vapauden ja luovuuden sosialismin edelle. Se
on kuitenkin muistettava.
Shakin harrastajana tartuin Salmisen
Haanpää -elämäkertaan suurin odotuksin. Kyllä tuodaan esille,
että shakkia ja varsinkin kirjeshakkia kirjailija pelasi. Mainitaan
myös, että Piippolassa olevassa Haanpää -museossa on Haanpään
käyttämiä shakkikirjoja, kirjepelejä ja palkintoja. Salminen
mainitsee vähän virheellisesti, että Haanpää aloitti pelaamisen
vuonna 1929. Muistiinmerkinnöissä vuosilta 1925-1938 (Otava 1975
toim. Hannu Taanila) käy ilmi, että pelaaminen alkoi jo 1928. Virhe
ei ole suuren suuri, mutta olisin odottanut vähän enemmän shakista
ylipäänsä.
Suomen Shakissa Haanpäätä vastaan
kirjeshakkia 50-luvulla pelannut Derik Lardot on esitellyt Haanpään
shakkiharrastusta tarkemmin Haanpään 100-vuotisvuonna 2005. Se
lähde olisi ollut Salmisenkin käytettävissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti