Keskisuomalaisen
pitkäaikainen päätoimittaja Erkki Laatikainen muistelee Mänttä,
valokuva ja perinne - kirjassa, kuinka hyvin hoidettu Mänttä teki
savolaisnuorukaiseen 60-luvulla vaikutuksen, kun hän juhannuspäivänä
1967 tuli ensivierailulle tulevan vaimonsa kotiseudulle. Mutta
vaikuttavia henkiöitä löytyi myös kaupungin asukkaista:
-
Pian opin tuntemaan Karl-Emil Lindbladin, vähäpuheiseen ja
harkitsevan tuntuiseen miehen, joka oli vaimoni tädin puoliso. Hän
liikkui usein kamera mukanaan ja näppäili vähä-äänisesti ja
joskus kujeellisenoloisesti kuvaotoksia perhe- ja muista
tapahtumista. Valokuvaus oli hänelle läheinen harrastus, kirjoittaa
Laatikainen.
Lindblad
oli harrastanut valokuvausta melkein lapsesta laatikkokameralla
aloittaen Paikkakunnalla oli valokuvausharrastusta, ja
Serlachius-yhtiön selluloosatehtaan johtaja Arno Kenetti veti yhtiön
kamerakerhoa. Yhtiöllä tiedettiin valokuvan arvo. Myös
taidemesenaatti Gösta Serlachius harrasti itse valokuvausta.
Lapin
sotaa myöten sodan käynyt Kalle oli mukana rauhan palattua heti
arkisessa uurastuksessa. Tuli tekninen koulu ja avioituminen. Aluksi
sotakorvauksia maksavan maan niukkuudessa huippulaadukkaisiin
saksalaiskameroihin ei ollut mahdollisuutta, vaan Kallenkin oli
tyydyttävä karkeatekoiseen venäläiseen Komsomolex-kameraan.
Vähitellen
alkoi kuitenkin varaa olla kunnon kameroihinkin.
Kallesta
tuli Mäntän kamerakerhon puheenjohtaja. Vuonna 1966 sattui sitten
jysähdys, kun Kalle luki Valokuva -lehdestä artikkelin kuvien
keräämisestä. Samoihin aikoihin mänttäläinen valokuvaaja Evald
Englund lähetti hänelle negatiivikokoelman. Niitä oli satoja, ja
Kalle äkkäsi niiden arvon. Tapansa mukaan tarkkana hän laski, että
niitä oli 372 kappaletta.
Tästä
jysähdyksestä tuli Kallelle toinen elämäntyö. Ensimmäisestä
elämäntyöstä Serlachius-yhtiön lämpöteknikkona hän pääsi
eläkkeelle 1985. Varsinkin eläkkeelle päästyään hänellä oli
aikaa kerätä negatiiveja, selvittää kuvien taustatietoja ja
järjestää suosittuja näyttelyjä. Syksyllä 1994 toimittaessani
yllä olevaa Kallen kunniaksi tehtyä juhlakirjaa, hän kertoi
tarkkana miehenä negatiiveja olevan 23745 kappaletta.
Juhlakirjassa
Kalle huolestuneena pohdiskelee, mihin tämä arkisto
sijoitettaisiin, ettei se vain joutuisi Mäntästä pois. Kalle
ilmoittaa myös, että on valmis suoraviivaiseen toimintaan, jos emme
saa kaupungin kotiseutuarkistoa säädylliseen kuntoon.
Suvaitsevaisen
ja harkitsevan aidon liberaalin sisällä oli joskus ympäristöäkin
yllättänyttä suorapuheisuutta. Kalle oli varmaankin ainoita
henkilöitä, joka uskalsi sanoa poikkeavan sanan, kun legendaarinen
Mäntänkoski peitettiin äkillisesti teollisuusrakenteilla
80-luvulla. Oman yhtiön mieheltä ei noihin aikoihin oikein odotettu
tällaista kulttuuri- ja ympäristötietoisuutta.
Kallen
elämän (21.10.1924 - 14.4.2013) viimeisiä vuosia rajoitti
näkökyvyn heikentyminen. Anja-rouva Kallen omaishoitajana sai lukea
tuntikausia lehtiä, ja äänikirjoja kului. Viimeisiä vuosia
sulostuttivat kolmannen ja lopulta jopa neljännen polven syntymä.
Jos näkökykyä olisi ollut, kuva oltaisiin varmasti otettu pojan
pojan pojasta. Mustavalkoisena, perinteisellä kameralla, muistuttaa
Anja.
Ja
mitä Karl-Emil Lindbladin negatiivikokoelmalle kuuluu? Joitakin
vuosia juhlakirjasta Mäntän kaupunki osti sen. Tällä hetkellä
kokoelma on Serlachiuksen säätiön asiantuntevassa hallinnassa.
Kallen
toinen elämäntyö on luonut vahvaa pohjaa nykyiselle Mäntän
kulttuurikukoistukselle.
(Kirjoitus julkaistu KMV-lehdessä 11.7.2013, jonka arkistosta alla oleva kuva, ja juttu hieman lyhennettynä HS:ssa 25.7.2013)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti